دانایی، توانایی، آزادی و برابری
Wesdom, Freedom, Equality and Ability
News(اخبار)
حق نشر عکسFOXImage captionسلی هاکینز در شکل آب
فیلم شکل آب ساخته گیرمو دل تورو بیشترین تعداد نامزدی را در نودمین دوره جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (اسکار) به دست آورد.
این فیلم عاشقانه و فانتزی در ۱۳ رشته از جمله بهترین فیلم و کارگردانی نامزد اسکار ۲۰۱۸ شد.
بعد از شکل آب فیلمهای دانکرک و سه بیلبورد بیرون ابینگ میزوری به ترتیب با هشت و هفت نامزدی در ردههای بعدی قرار دارند.
فیلمهای تیرهترین ساعت با شش نامزدی و لیدی برد وبلیدرانر ۲۰۴۹ هر کدام با نامزدی در پنج رشته در رتبههای بعدی هستند.
به جز بلیدرانر ۲۰۴۹ بقیه این فیلمها همگی نامزد اسکار بهترین فیلم هستند. در میان ۹ نامزد بهترین فیلم نام این فیلمها هم دیده میشود: با نامت مرا صدا بزن، برو بیرون، رشته خیال و پُست.
گری اولدمن، برنده جایزه گلدن گلوب برای بازی در نقش وینستون چرچیل در فیلم تیرهترین ساعت، برای بردن اولین اسکار خود با ستارگانی مانند دنیل دی لوییس، برنده سه اسکار و همین طور دنزل واشنگتن رقابت خواهد کرد.
حق نشر عکسFOXImage captionسه بیلبورد بیرون ابینگ میزوری
فرانسیس مکدورمند که برای بازی در فیلم سه بیلبورد جوایز بازیگری امسال را درو کرده، همراه با مریل استریپ، سلی هاکینز، مارگو رابی و ستاره جوان فیلم لیدی برد، سیرشا رونان نامزدهای بهترین بازیگر اصلی زن هستند.
گرتا گرویگ کارگردان فیلم لیدی برد، یکی از پدیدههای امسال و تنها زن در رشته بهترین کارگردانی با مردان مشهوری مثل کریستوفر نولان (دانکرک) و گیرمو دلتورو (شکل آب) و پل توماس اندرسون (رشته خیال) رقابت خواهد کرد.
تقابل ترکیه وآمریکا پس از کودتای نافرجام ترکیه و تحویل ندادن فتح الله گولن به ترکیه توسط آمریکا
ترکیه بالای شبه نظامیان کرد در شال سوریه حملات نظامی اش را آغاز کرد و مواضع شبه نظامیان کرد را مثل همیشه هدف قرار داد.
آمریکا با اعلان حمایت از نیروهایی ترکیه و همکاری با آنها، ترکیه اعلان نموده است که اگر. آمریکا از نیرویهای ترکیه حمایت می کند باید دست از حمایت کرد های داخل سوریه بردارد
وبصورت لیڈی پولیس کی وائرل تصاویر کے پیچھے چھپا سچ سامنے آ گیا
urdu.dunyanews.tv
Nov 21, 2017 7:05 PM
کچھ روز پہلے سماجی رابطوں کی ویب سائٹس پر پنجاب پولیس کی ایک لیڈی ایس ایچ او کی تصویر وائرل ہو گئی۔ تصویر میں ایک خوبصورت پولیس آفیسر ڈیوٹی کرتی نظر آتی ہے۔
لاہور: (ویب ڈیسک) انٹرنیٹ اپنے خیالات کے اظہار کا کیلئے ایک اچھا فارم ہے تاہم کئی بار لوگ اس کے ذریعے کنفیوثزن بھی پھیلا دیتے ہیں اور مختلف خبروں اور واقعات کو بلاتصدیق شیئر کر دیتے ہیں۔ کچھ روز پہلے سماجی رابطوں کی ویب سائٹس پر پنجاب پولیس کی ایک لیڈی ایس ایچ او کی تصویر وائرل ہو گئی۔ تصویر میں ایک خوبصورت پولیس آفیسر ڈیوٹی پر نظر آتی ہے، پھر کیا تھا انٹرنیٹ پر ایک طوفان آ گیا، کی ہے، اور دل جلوں نے اس تصویر پر تبصروں کی بھرمار کر دی۔ اس پولیس آفیسر کا نام ہرلین من بتایا گیا۔
اب ان تصاویر کے پیچھے چھپا سچ بھی سامنے آ گیا ہے، جس کے مطابق یہ تفصیلات سامنے آئی ہیں کہ یہ تصویر کسی پولیس آفیسر کی نہیں بلکہ اداکارہ کائنات اروڑا کی ہیں جنہوں نے ایک پنجابی فلم کی شوٹنگ کے دوران یہ تصویر اپلوڈ کی تھی، تاہم شائقین نے اس تصویر کو ہاتھوں ہاتھ لیا اور اس تصویر پر تبصروں کی بھرمار شروع ہو گئی۔
اس کے بعد کائنات اروڑا کو اپنا وضاحتی بیان جاری کرنا پڑا کہ وہ پنجابی فلم جگا جیوندا اے میں پولیس آفیسر کا رول ادا کر رہی ہیں۔
دسمبر 1982ء کو دہلی میں پیدا ہونے والی کائنات دیویا بھارتی کی کزن ہیں، کائنات اروڑا اب تک ہندی، تامل اور تیلگو سمیت متعدد فلموں میں کام کرچکی ہیں۔ کائنات نے 2010 میں فلم کھٹا میٹھا میں شامل ایک گانے میں پرفارمنس کر کے بالی ووڈ میں ڈیببیو کیا تھا، اس کے علاوہ انہوں نے فلم گرینڈ مستی من کاٹھا ، لیلیٰ او لیلیٰ اور رام گوپال ورما کی فلم سیکریٹ میں بھی کام کیا ہے۔
*********
زهرا خاوری خودکشی کرد
زهرا در ولایت دایکندی متولد شد دوران مکتب را در همان ولایت به پایان رساند سال۱۳۹۱هجری شمسی وارد کابل شد تا بتواند رویاهای ندیده اش را تحقق بخشد
زهرا در سال آخر رسید و یکسال دیکر به کار های عملی طبق راهنمایی استاد مربوطه تلاش نمود
جنسیت گرایی در دنیا نظیر ندارد و کشور های نیمه توسعه بیشترین قدرت و اتوریته تحت حاکمیت درآوردن است
زهرا دیروز دوشنبه خاک را روی صورتش کشید تا چهره جنس پرست و شهوت ران استادش را نبیند و قربانی هوس های نامردان بی خرد نگردد٬ با خردن زهر موش به زندگی اش پایان داد
ارشاد هنریار خبرنگار بیبیسی در سفرش به واخان و ارتفاعات پامیر در این مجموعه عکس بر چهرهها و لبخندهای مردم تمرکز کرده است. در واخان فقر و محرومیت بر زندگی مردم سایه انداخته است.
BBC
مالداری چرخه زندگی مردم را در واخان میچرخاند.
BBC
پاییز؛ فصل خرمنکوب و برداشت غله در واخان است.
BBC
کودکان وخی هم در کشت و کار سهم میگیرند.
BBC
وخیها اغلب تاجیک تبار و پیرو طریقه اسماعیلی هستند.
BBC
پدران تقریبان همه شان طرفدار آموزش فرزندان دختر و پسرشان هستند.
BBC
زنان وخی در مقایسه با بسیاری نقاط افغانستان آزادیهای بیشتری دارند.
BBC
فقر و محرومیت در تار و پود زندگی وخیها پیچیده است.
BBC
با آن که قرقیزها از کمتوجهی و بیمهری دولت گلایه دارند، نمادهای ملیگرایی در زندگی و فرهنگشان به چشم میخورد.
BBC
مردم در واخان با امکانات بهداشتی و درمانی زیاد آشنا نیستند.
BBC
قرقیزها به دلیل هوای سرد لباسهای پشمی و گرم میپوشند.
BBC
دختران وخی بیشتر لباسهای محلی و رنگین بر تن میکنند.
BBC
مردم در واخان با وجود عدم دسترسی به امکانات رفاهی در سایه امنیت زندگی آرامی دارند.
مهاجرت در دنیا
پدیده مهاجرت بنا به نا امنی، وضعیت بد اقتصادی، اختلافات مذهبی، لسانی و سیاسی آغاز میگردد و انسانهای که نتواند باشرایط بحرانی جامعه وفق حاصل کند دست به مهاجرت می زنند تا بتوانند زندگی مرفه و آرامتری را داشته باشد
وضعیت پناهندگی در دنیا در شرایط کنونی خیلی وخیم شده است که اکثر پناهندگان به تبعیض های آشکاری روبرو می گردد وبدون رضایت دست به اخراج اجباری می زنند
رسیدگی به پناهندگان جز اصول زندگی اجتماعی و انسانی جوامع بشری است که برای تهیه مسکن، خوراک و بخش صحت رسیدگی کامل کند ولی متأسفانه در اکثر کشور ها مهاجرین و پناهندگان در کوچه و خیابان ها بدون مسکن، غذا و آب و ..... بسر می برند
در ایران از سالهای قبل بنا به جنگ های داخلی مردم بیجا شدند و سالهاست که در این کشور زندگی دارند
این کشور هیچگاهی دیدگاه انسانی نداشته است و به مهاجرین مثل آپارتاید برخورد کرده اند به زندان انداخته اند و حتا در محضر عام افتخارانه اعدام کرده اند
این روز ها نیز مهاجرین در ایران در البرز به شکل نا معلومی کشته شده اند و تا هنوز جزئیات این عمل معلوم نیست و یا در مرزهایش مهاجرین را به گلوله می بندند بدون در نظر داشت اصول انسانی
اما در پاکستان
کمیساری عالی پناهندگان و سازمان مهاجرت یو ان ایچ سی آر کمتر به کارهای مردم رسیدگی می کنند طبق یک خبر شاید دفتر این کمیسیون بسته شود و مهاجرین که واجد شرایط پناهندگی هستند یا به کام مرگ روند یا جوخه های زندان را تجربه کنند
ولی کار دیگر این کمیساری این است که در داخل دفتر ثبت نام مهاجرین اشخاص وجود دارد که بدون رشوه کار ثبت نام را اجرا نمی کند و این وضعیت نشان میدهد که بحران مهاجرت بدترین پدیده خشونت بار و امراض روانی دنیا میباشد که باید به این معضل خطرناک به شکل درست رسبدگی گردد تا بحران و مشکلات پناهندگان و مهاجرین حل گردد
«لیلا بیات» مهاجر 36 ساله ایرانی که در دسامبر سال 2009 میلادی بعنوان پناهجو وارد نروژ شده بود و سالها در کشور نروژ اقامت داشت،در روز هشتم ماه مارچ سال 2017 میلادی(روز بین المللی زن) بخاطر آنچه اداره مهاجرت نروژ آن را نقض قوانین پناهندگی و ارائه پرونده ساختگی پناهجویی نامید،توسط نیروهای پلیس اداره مهاجرت بازداشت و سپس به ایران اخراج شد. وی روز سه شنبه همین هفته-نوزدهم سپتامبر 2017 میلادی- بخاطر حکمی که بخاطر آن از ایران به نروژ پناه آورده بود- یعنی حکم شلاق بخاطر مصرف مشروبات الکلی- 80 ضربه شلاق را در ایران متحمل شد. بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، ساعت یک بعد از ظهر سهشنبه 28 شهریور ماه حکم 80 ضربه شلاق «لیلا بیات» در شعبه 3 اجرای احکام دادسرای ارشاد به اجرا درآمد.
اعلام این خبر و همچنین انتشار عکسها و ویدیوهای منتشرشده از جراحات و آثار کبودی ناشی از شلاق خوردن وی توسط دوست روزنامه نگارش که مقیم در نروژ است- «لیلا سعادتی» -موجب شد تا از دیروز،رسانه های نروژی موج بزرگی از انتقادات را متوجه اداره مهاجرت نروژ و همچنین سازمانهای حقوق بشری و دفاع از حقوق انسانی پناهجویان بخاطر نقض آشکار قوانین پناهندگی و حقوق بشری در نروژ کنند. شبکه تلویزیونی TV2 نروژ گزارش مفصلی از داستان دردناک «لیلا بیات» را در اینجامنتشر کرد. در ویدیوی دلخراشی که در کنار این گزارش خبری منتشر شده است،فلش انتقادات متوجه مسئولین اداره مهاجرت نروژ و سازمان های حقوق بشری و حمایت از پناهجویان در نروژ شده است که چگونه به اشتباه حکم اخراج وی از نروژ را صادر و زمینه ساز درد و رنج جسمی و روانی یک پناهجو و همچنین خانواده وی در نروژ شدند.
واکنش وزیر مهاجرت نروژ به خبر شلاق خوردن «لیلا بیات»-پناهجوی زن ایرانی اخراجی از نروژ
وزیر مهاجرت و همگرایی نروژ- «سیلوی لیستاگ» – در واکنش به این خبر و در پاسخ به مردمی که از وی خواستار پاسخگویی در قبال این اتفاق ناخوشایند شده بودند،در صفحه فیسبوک شخصی اش در اینجا پستی با طرفدارانش به اشتراک گذاشت(تصویر زیر) و در آن ضمن ابراز اینکه بعنوان یک سیاستمدار در مورد تصمیمات گرفته شده روی پرونده ها بصورت جداگانه و شخصی هیچگونه دخالتی ندارد،قول پیگیری این قضیه از راه سازمان رسیدگی به شکایات مهاجرت یا Utlendingsnemnda (UNE) را داد.
واکنش سازمان های حقوق بشری در نروژ
انتشار این خبر در نروژ-کشوری که بر اساس قانون و عهدنامه بین المللی متعهد به رعایت قوانین حقوق بشری پناهجویان است-بیشتر از همه داد سازمان های حقوق بشری و حمایت از پناهجویان را درآورده است. دادوهوارهایی که شاید کمی دیر به هوا بلند شده باشند اما نشان از پیگیری جدی این موضوع و امکان همکاری برای برگرداندن این پناهجوی ایرانی به نروژ را دارند. Gerhard Folkvord از مشاورین سازمان حقوق بشری در نروژ می گوید: «این اتفاق می افتد چون در سالهای اخیر سازمانهای نروژی بصورت ابتدا به ساکن با هر فرد پناهجویی که به نروژ می آید،بعنوان یک دروغگو رفتار می کنند. این مدیریت سیاسی دولت نروژ در سالهای اخیر بوده است.»
نگاهی گذرا به پرونده قضایی لیلا بیات در ایران و دوران زندگی اش در نروژ
لیلا بیات در سال 1386 خورشیدی به همراه سه تن از دوستانش به دلیل شرب خمر بازداشت و در نهایت در دادسرای ارشاد ناحیه 21 به 80 ضربه شلاق محکوم شده بودند. وی و دوستانش که هرکدام با 7 میلیون تومان وثیقه آزاد شده بودند تا دو سال و نیم تلاش کردند که حکم صادره را تغییر دهند اما پس از نا امید شدن از این امر، لیلا به همراه پسر 5 سالهاش-«مانی«- به کشور نروژ مهاجرت میکند و آنجا تقاضای پناهندگی خود را مطرح میکند اما پرونده پناهجویی وی بارها توسط مقامات اداره مهاجرت نروژ رد میشود.
لیلا بیات در کنار پسرش «مانی» در سال 2009 میلادی
لیلا بیات از سال 2009 میلادی تا زمان پیش از اخراجش همراه با پسرش در شهر کوچک Steinkjer در شمال شهر «ترونهایم» نروژ زندگی می کردند. فرد همزی با لیلا- «بابک ترکی» – که در حدود 15 سال است که در نروژ زندگی می کند،درسال 2013 میلادی برای اجازه اقامت الحاق به خانواده اقدام کرده بود توانست در نروژ در کنار مانی بماند. مانی پیش از اخراج مادرش هم مدتها در مدرسه با فشارها و استرس های روانی ناشی از این اتفاق سر کرده بود و اینک شاهد شلاق خوردن مادرش در ایران است. مدتها پیش از اخراج لیلا بیات و در جریان دادخواهی وی از حکم صادره، «محمد مصطفایی» -وکیل ایرانی و فعال حقوق بشری مقیم در نروژ که خود نیز سالها پیش از ایران متواری و به نروژ پناه آورده بود- پرونده شکایت لیلا بیات را از سازمان حمایت از پناهجویان نروژ NOAS دریافت کرد و آن را به دقت مورد بررسی قرار داد. مصطفایی عقیده داشت که اداره مهاجرت نروژ تفسیر نادرستی از مدارک قانونی ارائه شده توسط لیلا بیات کرده و به اشتباه آنها را مغایر با قوانین اسلامی عملی در ایران قلمداد کرده است. مصطفایی همچنین خاطر نشان کرده بود که وکیل لیلا بیات در ایران نیز صحت و اعتبار مدارک ارائه شده که در سازمان قضایی ایران هم به ثبت رسیده بود را تایید کرده بود.
لیلا بیات در کنار پسرش «مانی» پیش از اخراج از نروژ در سال 2017 میلادی
واکنش ها در داخل ایران
«محمود امیریمقدم» ،سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت: «این مایه تأسف است که مقامات کشوری مثل نروژ، که به خاطر احترام به حقوق بشر و بهویژه حقوق زنان در دنیا شهرت دارد، حاضر به پناه دادن به زنی که ازحکم شلاق در ایران فرار کرده نشدند و او را دوباره به ایران بازگرداندند. در این پرونده مقامات نروژ وظیفه انسانی و حقوقی خود را به خوبی انجام ندادند و در بهترین وجه، بدون اطمینان کامل از اینکه لیلا در صورت بازگشت به ایران مورد رفتار غیر انسانی قرار نمیگیرد، او را به ایران فرستادند. شواهد زیادی وجود داشت که حکم شلاق لیلا واقعی بوده ولی مقامات نروژ توجهی به این شواهد نکردند. مسولیت نخست حکم غیر انسانی ۸۰ ضربه شلاق که در مورد لیلا اجرا شد بر عهده حکومت ایران است. ولی مقامات نروژ هم میبایستی سهم خود را در مسولیت قبول کنند و در قبال آن پاسخگو باشند.»
لیلا در خصوص پروندهاش به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «من عیناً مشکلم را به آنها گفتم ولی دولت نروژ 7 بار به پرونده من منفی داد و مدارکی که ارائه کردم را قبول نکرد. آنها میگفتند حکم دادگاه، حکم جلب، گواهی وکیل و هرچه من از ایران به ایشان ارائه میکردم ساختگی است و کیس من دروغ است.
یکی از آثار تازه کشف شده فرانسیس بیکن، نقاش ایرلندی - بریتانیایی برای نخستین بار بعد از ۴۵ سال در معرض دید عموم قرار میگیرد. این تابلو دومین اثر از سری مطالعه پاپ قرمز است که ۶۰ میلیون پوند ارزش گذاری شده و قرار است ماه بعد در لندن حراج شود.
این تابلو در سال ۱۹۷۱ کشیده شد و شش ماه بعد در پاریس به نمایش درآمد، یک سال بعد هم در دوسلدورف.
این نقاشی از سال ۱۹۷۳ در اختیار یک مجموعه دار خصوصی در اروپا و از دید عموم دور بود.
این اثر قرار است در ماه اکتبر در حراجی کریستیز عرضه شود.
بیکن برای خلق این اثر از اولین نقاشی خود در سری مطالعه پاپ قرمز که در ۱۹۶۲ کشیده بود، الهام گرفت.